Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Zawarcie umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez Internet – jak to zrobić?
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest najpopularniejszą spółką prawa handlowego zakładaną w Polsce. Może być założona zarówno przez kilku wspólników, jak i przez jedną osobę.
Przepisy Kodeksu spółek handlowych w oparciu o art. 157(1) dają możliwość zarejestrowania takiej spółki w sposób uproszczony w systemie elektronicznym, z wykorzystaniem portalu S24.
System S24 to system umożliwiający elektroniczną rejestrację podmiotów gospodarczych, dokonanie zmiany danych w zarejestrowanych już spółkach oraz złożenie sprawozdań finansowych spółki. Aktualnie portal S24 pozwala na zmianę siedziby przedsiębiorstwa i adresu, przedmiotu działalności (kodów PKD), składu zarządu i rady nadzorczej.
Jak założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przez Internet krok po kroku:
Rejestracja spółki z o.o. przez Internet odbywa się na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości poprzez portal S24.
Krok 1. Należy zarejestrować konto użytkownika w systemie e-KRS na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości
W pierwszej kolejności trzeba wejść na stronę internetową Ministerstwa Sprawiedliwości https://ekrs.ms.gov.pl/ w zakładkę oznaczoną jako S24 – Rejestracja spółki Inne wnioski. Przy rejestracji wymagane jest podanie adresu e-mail oraz utworzenie hasła do systemu. Ważną kwestią, o której należy pamiętać, jeżeli zakładamy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością razem ze wspólnikami, a nie jednoosobowo, że do rejestracji spółki w trybie S24 każdy ze wspólników musi posiadać podpis elektroniczny: kwalifikowany lub profilu ePUAP. Na etapie zakładania konta trzeba dokonać autoryzacji za pomocą tychże podpisów
Krok 2. Utworzenie podmiotu
Jeszcze przed zawarciem umowy spółki należy dodać do swojego konta w portalu podmiot, którego będzie dotyczyła umowa. Podajemy nazwę oraz formę prawną podmiotu.
Krok 3. Tworzenie umowy spółki i innych dokumentów
Aby utworzyć dokument umowy spółki wchodzimy w zakładkę „Dokumenty”, klikamy „Nowy dokument” i wybieramy Umowę spółki z o.o. Następnie uzupełniamy wzór umowy wybierając odpowiednie warianty. Gdy wszystkie paragrafy umowy zostaną uzupełnione, umowę należy podpisać elektronicznie przez wszystkich wspólników spółki.
Niezbędne jest także dodatkowo utworzenie w systemie takich dokumentów jak: lista wspólników i oświadczenie o wniesieniu kapitału.
Krok 4. Wprowadzenie danych do formularza wniosku w systemie
Aby zarejestrować spółkę w Krajowym Rejestrze Sądowym należy wypełnić formularz wniosku w szczególności podając:
- właściwy sąd rejestrowy według siedziby spółki – tutaj odpowiedni sąd wybiera się z rozwijanej listy,
- nazwę spółki
- dane adresowe spółki – oprócz danych podstawowych adresowych spółki takich jak adres siedziby, w systemie e-KRS można podać również adres strony internetowej oraz adres e-mailowy,
- udziały wspólników
- organ uprawniony do reprezentowania
- PKD – zgodnie z tym co zostało wskazane w umowie spółki
Do wniosku dodajemy wcześniej utworzone dokumenty: umowę, listę wspólników oraz oświadczenie o wniesieniu kapitału.
UWAGA: system nie udostępnia wzoru wymaganych do zarejestrowania dokumentów takich jak: Oświadczenie czy spółka jest cudzoziemcem w rozumieniu ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, Oświadczenie o wyrażeniu zgody osoby powołanej do reprezentowania spółki, Lista adresów do doręczeń osób reprezentujących spółkę, Lista adresów do doręczeń członków organu lub osób uprawnionych do powołania zarządu, nie ma też możliwość dodania takiego dokumentu jako zewnętrzny załącznik do wniosku. Dokumenty te należy utworzyć samemu i przesłać do Sądu w odrębnym pismem poprzez Portal Rejestrów Sądowych.
Wniosek podpisuje elektronicznie osoba, która jest uprawniona do reprezentowania spółki.
Krok 5. Opłacenie wniosku i złożenie dokumentów w sądzie rejestrowym
Po podpisaniu wniosku należy go opłacić. Na opłaty składają się następujące koszty:
- opłata za wpis do Krajowego Rejestru Sądowego w wysokości 250 zł,
- opłata za ogłoszenie pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG) w wysokości 100 zł,
- opłata manipulacyjna operatora płatności.
Po opłaceniu wniosku następuje przesłanie wniosku do właściwego sądu. Dokonanie wpisu trwa z reguły od 24 godzin do siedmiu dni. Wymaga podkreślenia, że ten czas jest zdecydowanie krótszy, niż w przypadku tradycyjnej drogi.
W rejestracji spółki w trybie S24 obowiązuje zasada „jednego okienka”. Oznacza to, że przy zakładaniu spółki z o.o. nie ma obowiązku składania oddzielnych wniosków o nadanie numeru NIP i REGON. Załatwienie wszystkiego w jednym miejscu jest możliwe dzięki integracji systemu teleinformatycznego KRS z Centralnym Rejestrem Podmiotów – Krajową Ewidencją Podatników (CRP-KEP), dzięki czemu te wszystkie dane są przesyłane między poszczególnymi rejestrami automatycznie.
Autorzy:
M.S.
Natalia Ardelli